Zon: gezond zonnen, hoe doe je dat

We trachten allemaal naar de zon, zeker met de vakantie in het vooruitzicht. Voor de meerderheid van de vakantiegangers is een vakantie zonder zon, geen vakantie. Niet te verwonderen, want de zon is een bron van leven, van  extra energie en van  gezondheid. Zonneschijn komt niet alleen je gezondheid, maar zelfs je humeur ten goede. Daar is slechts één voorwaarde aan verbonden. Zonnen is gezond, maar doe het met mate. Maar wat is verstandig en dus gezond zonnen?

 

Blijf nooit langer dan één half uur in de zon. Het risico op huidkanker wordt dan immers té groot.

Je vakantiebestemming en je verblijfsaccomodatie mogen nog zo perfect zijn, als je niet met een gebruinde huid naar huis kunt is je vakantie niet écht geslaagd. Een gebruinde huid staat vandaag gelijk met lichamelijk welzijn en geestelijke gezondheid. Onverstandig zonnen is echter ongezond zonnen en oorzaak van vele ernstige aandoeningen. Het resultaat daarvan wordt nu meer dan ooit merkbaar. De laatste vijftien jaar is het aantal gevallen van huidkanker maar liefst verdubbeld, en deze gevaarlijke trend lijkt nog niet zo direct te stoppen.

Zon en zomer maken gelukkig

Moet het nog gezegd: zon en zomer maken de grote meerderheid van ons ontspannen en gelukkig. Dat is het gevolg van de extra dosis vitamine D, waarvan de zon de grootste leverancier is. Vitamine D heeft niet alleen een positief effect op je lichamelijke gezondheid, het werkt ook in op je hersenen.Wetenschappelijke studies toonden al meermaals het verband aan tussen vitamine D en Alzheimer. Vitamine D is ook een sterk antidepressiva. En zonneschijn zorgt voor een goed humeur. Licht beïnvloed op een positieve manier je gemoedsgesteltenis. We zijn immers erg gevoelig aan langere periodes zonder licht. Hoe meer licht op het netvlies van je ogen terecht komt, hoe beter we ons voelen. Maar er is nog meer. Het Nederlands Bureau voor de Statistiek berekende dat een verhoging van warmte en van de dosis zonneschijn, zelfs je levensverwachting zal verhogen. En nu blijkt dat veertig procent van de Europeanen met een schrijnend tekort aan vitamine D kampt. Een tekort aan vitamine D wordt meer en meer gelinkt aan dikkedarm- en borstkanker, aan hartinfarcten, diabetes, multiple sclerose en allerlei infecties.

Geniet van de zon, maar doe het gezond en met mate.

Van de zon moet je genieten…

Ons wisselvallig klimaat maakt dat we met volle teugen moeten genieten van ieder uurtje zon. Geniet van de zon, maar doe het met mate. Je moet heus niet urenlang in  je blootje onder de zon liggen om gezond te zijn. Integendeel, een half uurtje is ruimschoots voldoende. Langer zonnen verhoogt je kans op verbranding en huidkanker. Zonnekloppers moeten er dus zeker voor zorgen niet een ganse dag te braden in de zon en moeten zich maximaal tegen de schadelijke ultra- violettestralen beschermen. Mensen  met een donkere huidskleur lopen minder gevaar dan diegenen met een bleke huidskleur. Vergeet echter niet dat geen enkel huidtype volledige bescherming geniet tegen de zon. Een verbande en gebruinde huid gaat samen met schade aan je DNA, en verhoogt je risico op huidkanker.

Gezond zonnen is ook zonneproducten smeren met een hoge beschermingsfactor

Beschermingsfactor

Wie zijn huid maximaal tegen de zon wil beschermen, moet smeren. Met zonnecrème of zonneolie. Hoe hoger hun beschermingsfactor, hoe beter ze je huid beschermen. Zonnecrème met beschermingsfactor 20 absorbeert 97 procent van de schadelijke ultraviolette stralen, factor 40 is goed voor een bescherming van 99 procent. Geen enkel product beschermt je voor de volle honderd procent. Een volledige bescherming tegen de zon is onmogelijk, wat zonovergoten reclamecampagnes ook mogen beweren.

Extra tips van de dermatoloog

Wil je als zonneklopper vroeg of laat niet geonfronteerd worden met huidkanker, dan hou je best rekening met deze extra gezonde zonnetips van de dermatoloog:

  • Zonnecrème: gebruik steeds zonneproducten die aan je huidtype zijn aangepast. Kwetsbare zones als je oren, neus, lippen, je rug, voeten en handen, je decoltéé en je okselholten vragen extra bescherming. Hou er rekening mee dat zonneproducten niet goed bestand zijn tegen water. Draag zéker een zonnehoedje wannneer je kaal bent.

    Bescherm zeker ook je hoofd tegen de felle zonnestralen

  • Extra voorzichtig: blijf tussen 11 en 16 uur zoveel mogelijk uit de zon.Wees extra voorzichtig in de bergen en op het water en zit gedurende deze periode van de dag zéker niet stil. Wanneer je in beweging bent verbrand je maar liefst driemaal minder vlug dan wanneer je bewegingloos in de zon ligt. Breng daarom minstens iedere twee uur een extra laag zonnecrème aan.
  • Zonnebril: ook je ogen en de tere huid er rond verdienen extra bescherming tegen de zon. Kies daarom een goede zonnebril.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , , , , , ,