Vakantie: zonnebank gezond of niet

Spierwitte benen en een krijtwit gezicht passen niet in ons huidig modebeeld. Met de winter definitief achter de rug en in het vooruitzicht van een deugddoende lente en zomer vol zon, brengen velen weer een bezoek aan de zonnebank. Dat is in wetenschappelijke kringen fel omstreden, maar is dit allemaal niet fel overroepen? Is het effect van een zonnebank bruin tintje dan écht zo ongezond, en wat doet een bezoek aan de zonnebank met je huid? Hoe bescherme je jouw onze huid tijdens zo’n beurt onder de zonnebank en zijn er geen alternatieven om reeds in het vroege voorjaar met een vakantiebruin tintje rond te paraderen?

Het zijn de UV- lampen die je onder de zonnebank een vakantiebruin kleurtje bezorgen en die het gebruik van de zonnebank zo omstreden maken. Natuurlijk zonlicht bevat 90 procent UVA- zonnestralen en 10 procent UVB- stralen. Oorspronkelijk zijn er ook nog UVC- stralen, maar die worden gelukkig door de ozonlaag weggefilterd vooraleer ze de aarde bereiken, anders was alle aards leven onmogelijk. De lampen van een zonnebank geven hoofdzakelijk UVA- licht.

Schadelijk voor DNA van je huid

Natuurlijk bruinen gaat voor velen té traag, anderen hebben dan weer een huidsamenstelling die enkel zal verbranden. Wie zo vlug mogelijk met een bruine vakantiekleur wil rond lopen kiest voor de zonnebank. De zonnebanklampen geven hoofdzakelijk UVA- licht. Deze zijn biologisch  het meest actief, maar ook schadelijk voor je DNA, of het erfelijk materiaal van je huidcellen. Om zich te beschermen, maakt je huid extra pigment aan te maken. Bruinen is niets meer dan een verdedigingsreactie van je lichaam . Er bestaat ook langgolvig UVA- licht dat je huid snel bruint en geen huidverbranding veroorzaakt. Door de aanwezigheid van gemiddeld tien procent UVB- licht in de zonnestralen, zal  je huid enkele uren na het zonnebaden wél verbranden. Zonnebanklampen stralen een miniem percentagen aan UVB- licht uit, daar wordt je huid langdurig bruin van.

Extra vitamine D

Onder invloed van de UVB- stralen maakt je lichaam extra vitamine D aan. De zonnebank produceert weinig UVB- licht, en zorgt dus voor weinig of geen vitamine D. Het doel van de zonnebank is immers gelijklopend met de wens van de bezoeker: zo vlug mogelijk bruinen zonder verbranden. Dat proces verloopt zeker niet zonder negatieve effecten voor je huid

Risico op melanoom vergroot

Dat het gebruik van de zonnebank je risico op huidkanker gevoelig vergroot, is geen fabeltje maar wetenschappelijk bewezen. Ondanks de recent aangepaste Europese wetgeving, komt de stralingswarmte van de zonnebanklampen overeen met de kracht van de middagzon op de … evenaar!

De wereldgezondheidsorganisatie plaatste het gebruik van de zonnebank in klasse één voor wat de schadelijke gevolgen voor je huid betreft. Het staat wetenschappelijk vast dat het gebruik van de zonnebank kankerverwekkend is, en het ontstaan en de verdere ontwikkeling van het kwaadaardige melanoom in de hand werkt.

 Reuma en lage rugpijn

Regelmatige gebruikers van de zonnebank ervaren een beter humeur. Het witte licht van bijvoorbeeld je bureaulamp heeft echter hetzelfde effect.

Voel je je lusteloos en heb je last van voorjaarsmoeheid, dan heeft een wandelingetje van amper een half uurtje veel meer effect dan de zonnebank. Tijdens de wintermaanden maakt je lichaam té weinig vitamine D aan, maar daarvoor moet je zeker niet naar de zonnebank. Dat kun je zoveel beter compenseren met een vitamine D supplement. Een bezoek aan de zonnebank zou wel een positief effect hebben op gewrichtsontstekingen, reuma, artrose en op rugpijn, maar dat is het gevolg van dat warmte van de lampen.

Slechte voorbereiding

De zonnebank is geen goede voorbereiding is op natuurlijke zonnebaden.  Onder de zonnebank wordt je huid wél bruin, maar dat is beschermt je niet tegen het felle zomerse zonlicht. Alleen een verdikking van je huid biedt extra bescherming.

Dat effect krijg je alleen door toedoen van UVB- zonlicht, en dat is in het licht van de zonnebanklampen weinig of niet aanwezig.

Bruinen zonder zon

Wil je toch een extra bruin vakantietintje voor je een bikini aantrekt, dan is bruinen zonder zon een geschikt alternatief. Het is zelfs niet schadelijk voor je huid omdat het enkel de bovenste huidlaag kleurt, en verdwijnt na een tijd spontaan. Ook met bruinen zonder zon moet je voorzichtig zijn, want ook dat beschermt niet tegen de zon. Smeren met een doeltreffende zonnecrème met beschermingsfactor vijftig is en blijft dus de boodschap.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,