Snel vermageren met het groentedieet

Wil je gezond en verantwoord afslanken en hou je van groenten? Dan is het groentedieet beslist iets voor jou. Er bestaan zovele soorten groenten dat het hier lang geen ongezond en eenzijdig dieet betreft, integendeel. Je mag in dit groentedieet zoveel afwisselen en combineren als je zelf wil. Vlees hoort in  dit groentedieet niet thuis en is dus zeker niet geschikt voor vleeseters.

Met het groentedieet eet je uitsluitend groenten aangevuld met sojabonen en aardappelen

Met het groentedieet eet je uitsluitend groenten aangevuld met sojabonen en aardappelen

Groenten vormen het hoofdbestanddeel van het groentedieet. Daarnaast zijn ook sojabonen en aardappelen toegestaan. Het groentedieet is met andere woorden een vetarm dieet boordevol eiwitten en koolhydraten. Groenten barsten van de gezonde voedingsstoffen waaronder vooral vitaminen, mineralen en onmisbare voedingsvezels. Met het groentedieet zal je dus zeker geen tekort hebben aan deze gezonde voedingsstoffen.

Duizend calorieën

Dit groentedieet is goed voor gemiddeld duizend calorieën per dag. Met dit gezonde dieet zal je van je overgewicht zeker verlost geraken. Als gevolg van het beperkt aantal calorieën spreekt je lichaam zijn vetvoorraad aan om daar de nodige energie uit te putten. Er zijn zoveel verschillende groenten dat je naar hartenlust kunt combineren waardoor liefhebbers van groenten dit dieet gemakkelijk een tijd probleemloos kunnen volhouden. Kortom, het groentedieet is een gezond dieet.

Groenten zijn uitstekend voor je spijsvertering en zorgen voor een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit. Dat hebben we te danken aan hun hoge concentratie voedingsvezels. Alle groenten bevatten weinig of geen calorieën zodat je er onbeperkt kunt van eten. Zo is één kilo sla goed voor amper 100 calorieën.

Met het groentedieet eet je volledig vegetarisch en is er dus geen plaats voor vlees

Met het groentedieet eet je volledig vegetarisch en is er dus geen plaats voor vlees

Combineren met fruit

Volgens sommige voedingscoaches mag je het groentedieet eventueel aanvullen met caloriearme fruitsoorten. Volgens anderen is dit dan weer niet toegelaten. Het groentedieet geeft weinig vervelende nevenwerkingen. Door de vele voedingsvezels kan je wel last krijgen van winderigheid.

  • Calcium:  om voldoende calcium naar binnen te krijgen eet je bij voorkeur regelmatig peulvruchten, noten en/of sojaproducten.
  • Vitamine A: vooral groene bladgroenten als spinazie, andijvie, broccoli, groene kool of savooikool en waterkers zijn belangrijke bronnen van vitamine A
  • Vitamine D: je lichaam maakt alleen vitamine D aan onder invloed  van het zonlicht. Om een tekort aan vitamine D te vermijden is een voedingssupplement tijdens het groentedieet aangewezen
Uiteraard horen ook alle soorten rauwkost thuis in het groentedieet

Uiteraard horen ook alle soorten rauwkost thuis in het groentedieet

Het groentedieet

  • Vegetarisch eten: met het groentedieet eet je volledig vegetarisch, vlees is immers niet toegestaan. Groenten bevatten gecompliceerde koolhydraten, weinig vetten en in geringe mate essentiële eiwitten. Groenten zijn bovendien caloriearm en zitten boordevol vitamines, mineralen en spoorelementen die je fit en gezond houden
  • Vetarm dieet: het groentedieet is in de eerste plaats een vetarm dieet. Je dagelijks menu bestaat immers uitsluitend uit groenten, eventueel aangevuld met sojabonen en aardappelen
  • Horen zeker thuis in je groentedieet: in je groentedieet horen alle mogelijke groenten thuis. Je mag daarbij zoveel afwisselen, variëren en combineren als je zelf wilt. Voorbeelden van groenten die thuishoren in het Groente Dieet zijn zeker groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, broccoli, groene kool, savooikool en waterkers, witloof, alle koolsoorten, peulvruchten zoals alle soorten boontjes, erwten, linzen en kikkererwten, bietjes en zeker ook rauwkost
  • Voordelen van het groentedieet: met het groentedieet kan je eindeloos combineren zodat je dagelijks voldoende gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels naar binnen krijgt
  • Nadelen van het groentedieet: het groentedieet is zeker niet geschikt voor vleeseters. Door het gebrek aan vlees kan je je tijdens de eerste dagen van dit dieet flauw voelen. Door de grote dosis aan voedingsvezels zal je meer last krijgen van winderigheid
  • Beoordeling: door zijn grote concentratie aan alle onmisbare voedingsstoffen en omdat groenten weinig of geen calorieën bevatten is het groentedieet een gezond dieet voor al diegenen die van groenten houden

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , , ,