Slapen: gezonde slaap tegen rugpijn

Een deugddoende en gezonde slaap is belangrijk voor zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid. Dat lijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Velen kampen met slaap- en/of inslaapproblemen en zoeken dan massaal hun heil in allerlei geneesmiddelen. Lang niet altijd met het gewenste resultaat. Slaapproblemen worden nog erger bij mensen die lijden aan chronische rugpijn. Hierbij spelen zowel het slaapsysteem als je slaaphouding een erg belangrijke rol. Op wat moet je zeker letten voor een gezonde slaap zonder rugpijn?

Zowel het juiste slaapsysteem als de juiste houding zijn belangrijk voor een gezonde slaap zonder rugpijn

Velen kampen met rugproblemen en chronische rugpijn waardoor gezond slapen haast onmogelijk wordt. Of toch niet? Voor een gezonde slaap is een natuurlijke slaaphouding erg belangrijk. Ook met chronische rugpijn en andere rugproblemen is het mogelijk gezond te slapen. De keuze van het meest geschikte slaapsysteem is dan van het grootste belang.

Gezond slapen hangt uiteraard van meerdere factoren af. Het juiste slaapsysteem en slaaphouding zijn nochtans veruit het belangrijkst voor een deugddoende slaap. En dat is ongetwijfeld zo wanneer je een chronische ruglijder bent.

Natuurlijke slaaphouding

Een rug is de meest ideale houding voor een gezonde slaap is een rug in zijn meest natuurlijke houding. En dat is de natuurlijk gekromde S- houding. Om deze meest aangewezen positie te bereiken gebruik je overdag zowel je rug- als je buikspieren, maar ’s nachts is dat uiteraard anders. Dan ontspannen je rugspieren maximaal, zeker je rug- en buikspieren. En dan is het je bed die de functie van je rug- en je buikspieren zo oordeelkundig mogelijk moet overnemen. Dat is uiteraard veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om die spieren zoveel mogelijk te sparen heb je in de eerste plaats een aangepast slaapsysteem nodig dat niet zomaar in een handomdraai is gevonden.

In de meest natuurlijke slaaphouding die rugpijn verzacht bevind je rug zich in zijn natuurlijke S- vorm

Ergonomisch slaapsysteem

Om tijdens je slaap je rug zoveel mogelijk te sparen, is een ergonomisch slaapsysteem dat aan je lichaamsvormen  is aangepast onmisbaar. Dat erogomisch slaapsysteem hangt zo weinig mogelijk af van je lichaamslengte,  gewicht en slaappositie. Word je lichaam tijdens zijn slaap gelijkmatig en op de juiste manier ondersteund, dan heb je geen last van schadelijke druk- en of knelpunten. Een evenwichtige houding is van groot belang voor het herstel van je rug. De tussenwervelschijven ervan bevinden zich op die manier immers in de meest aangepaste positie om zowel het nodige vocht als de voedingsstoffen op te nemen. Het is dankzij dit proces dat je tussenwervelschijven in volume toenemen waardoor ze zware inspanningen aankunnen.

Chronische ruglijders

De behoefte van chronische ruglijders aan zo’n ergonomisch slaapsysteem is nog veel groter. Een correcte slaaphouding is voor hen onmisbaar. Je hebt daarvoor de keuze tussen een hard en een zacht slaapsysteem en in deze keuze kwam de jongste jaren een duidelijke verandering. Vroeger ging men ervan uit dat je matras of lattenbodem niet hard genoeg kon zijn, maar daar is men ondertussen van terug gekomen.

Harde of zachte bodem

Voor het meest aangepaste slaapsysteem heb je de keuze tussen een harde en een zachte bodem. Tot voor kort waren ergonomisten van oordeel dat je rug het meest gebaat was met een harde bodem, maar kwam men ondertussen dus van terug. Slapen op een harde matras en/of lattenbodem doet veel meer kwaad dan goed. Het resulteert in een te grote druk op je schouders en je heupen. Zowel je lage rug als je lenden zoeken extra ondersteuning en gaan doorhangen. Die doorzakking kan zelfs tot zes centimeter bedragen met  een veel te zware belasting van je tussenwervelschijven als gevolg. Slaap je op een te zachte bodem dan krijgt je rug sowieso te weinig steun. Je bekken zakt zo teveel door en wijkt zo van zijn horizontale slaaphouding af. Een te zware belasting van je tussenwervelschijven is hiervan het gevolg zodat je rug weinig of niet kan recupereren van zijn geleverde inspanningen.

Iedere slaaphouding is uniek

Ieder slaapsysteem is uniek want aangepast aan je lichaam en je slaaphouding. Het meest ideale bed past zich aan iedere slaaphouding en aan je lichaamslengte en je gewicht aan. In een goed bed moet je voor een gezonde slaap niet altijd in dezelfde houding liggen. Zeker niet als chronisch ruglijder. Zeker dan heb je nood aan een afwisselende slaaphouding.

Extra tips van de ergonomist

  • Krampen en pijnlijke spieren en gewrichten: zijn het gevolg van een slechte bloeddoorstroming tijdens je slaap. Zowel een te harde als te zachte bodem zorgen voor een onaangepaste ondersteuning van je wervelkolom. Je spieren proberen dit zoveel mogelijk op te vangen waardoor ze onder een voortdurende (hoog)spanning staan. De zuurstofvoorziening van je spieren is gekoppeld aan beweging. Zo is er tijdens je slaap onvoldoende zuurstoftoevoer naar je spieren, met krampen tot gevolg.
  • Chronische rugpijn: vraagt medische tussenkomst, maar een aangepast en dus ergonomisch slaapsysteem kan hier wonderen doen.
  • Artrose en reumapatiënten:  kiezen bij voorkeur een slaapsysteem dat hen een evenwichtige lichaamsondersteuning bezorgt. Op die manier wordt de druk op hun gewrichten voor een groot deel weggenomen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , ,