Slaapproblemen veroorzaken depressie

Het aantal patiënten met slaaptekort, slaapproblemen, en depressie neemt hals over kop toe. Wetenschappers ontdekten nu dat deze veel voorkomende gezondheidsproblemen meer met elkaar te maken hebben dan je wel denken. Slapeloosheid en slaaptekort zijn dan ook met voorsprong de meest voorkomende slaapproblemen. Het aantal mensen die met een of andere vorm van despressie kampen, neemt in verhouding toe, depressievelingen wordt steeds jonger. Eerder reeds werden slaapproblemen gelinkt aan aandoeningen als chronische vermoeidheid, hart- en vaatziekten en diabetes. Wetenschappers dringen er dan ook op aan slapeloosheid en slaapproblemen ernstig te nemen en eerder te behandelen om erger te voorkomen.

Tijdens hun jongste onderzoeken werd ook de invloed van deze problemen op onze hersenen grondig onderzocht. Daaruit blijkt nu dat de hyppocampus, het gedeelte van je hersenen dat instaat voor je geheugen, emoties en voor je leerproces, krimpt als gevolg van een tekort aan slaap.

 

Invloed op gemoedsgesteltenis

 

De hyppocampus blijkt bijzonder gevoelig aan slaaptekort. Eerder reeds werd bij patiënten die met depressie kampen, een ernstige ontregeling van hun serotoninegehalte genoteerd. Serotonine of het gelukshormoon zorgt er voor dat we ons goed voelen. Een tekort aan dit hormoon ligt aan de basis van angststoornissen, stress, burn out en van alle vormen van depressie.

 

 Zélf slaapproblemen voorkomen

 

Je kan er nochtans zelf veel aan doen om slaapproblemen te voorkomen. Slapeloosheid is in belangrijke mate seizoensgebonden. Ze doen zich meer voor in de winter dan tijdens de zomermaanden. Zorg voor de juiste slaapkamertemperatuur, breng extra daglicht naar binnen en hou de luchtvochtigheid op je slaapkamer op peil. Zo zijn vele (winterse) slaapproblemen meteen van de baan. Maar ook je voeding is meer oorzaak van slapeloosheid dan je wel denkt.

 

Juiste slaapkamertemperatuur?

 

De juiste temperatuur op je slaapkamer is van groot belang om vlug je slaap te vatten. Tijdens je slaap geraak te vlug gewend aan hogere temperaturen. Om vlug in te slapen is je lichaamstemperatuur bij voorkeur iets lager dan normaal. De juiste temperatuur op je slaapkamer is uiteraard persoonsgebonden, maar ligt volgens wetenschappers best tussen 20 en maximum 22 graden. Zorg er voor dat je slaapkamertemperatuur ook niet té koud is, want dan is het ook veel moeilijker om tijdig in te slapen.

 

Natuurlijk licht beïnvloed slaapkwaliteit

 

Ook het natuurlijk daglicht speelt een hoofdrol in je slaapproces. In de winter heeft je lichaam nood aan extra natuurlijk daglicht. Een tekort aan zonlicht ligt in vele gevallen mee aan de basis van slaapproblemen tijdens de wintermaanden. Een gebrek aan natuurlijk daglicht maakt je overdag slaperig, waardooor je lichaam zelfs niet meer voelt wanneer het bedtijd is. Je kan dit probleem omzeilen door ’s avonds zoveel mogelijk fel licht vermijden. Laat ’s norgens zoveel mogelijk daglicht naar binnen, en maak een ochtendwandeling.

 

Goede luchtkwaliteit

 

Zorg ook voor een goede luchtkwaliteit op je slaapkamer. Die is vooral niet té droog. Té droge lucht zorgt er in vele gevallen voor dat je met open mond gaat slapen, waardoor je gaat snurken en slechter zal slapen.

Plaats bij voorkeur een luchtbevochtiger op je slaapkamer.

 

Eet niet voor slapen gaan

 

Je voeding speelt eveneens een belangrijke rol. Eet zo weinig mogelijk voor het slapen gaan, en zorg er ook voor dat er tussen je warm avondmaal en het naar bed gaan een tussenpauze ligt van minstens vijf.

 

Tijdens de wintermaanden eten we meestal (zware) winterkost, je lichaam moet dan veel harder werken om dit te verteren,  en ook dit kan je uit je slaap houden. Combineer een gezonde voeding met voldoende lichaamsbeweging en breng meer regelmaat  in je leefpatroon.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , , , , , , ,