School: kies een goede boekentas voor een gezonde rug

Het schooljaar is pas achter de rug of de producenten van schoolmateriaal proberen je met nieuwe en opzichtige publiciteitscampagnes tot kopen te verleiden. Daarbij is voor boekentassen een hoofdrol weggelegd. Voor studenten erg belangrijk, want allen willen ze met de meest trendy boekentas uitpakken. Maar zijn trendy boekentassen wel aanraders voor een gezonde rug? Wat verstaat men onder een goede boekentas, en met wat hou je bij voorkeur rekening voor het kiezen van de meest geschikte boekentas voor een gezonde rug?

Nieuwe boekentassen kiezen is verre van gemakkelijk, zelfs niet voor de kleinsten

Jongeren hebben meestal oog voor de meest trendy boekentassen, zelfs de allerkleinsten…

Wetenschappers maken zich meer en meer zorgen over de schooljeugd en de gezondheid van hun rug. Terecht zo blijkt uit een onderzoek van heel wat verbruikersorganisaties. Meer dan negentig procent van die schoolgaande jeugd kiest voor een trendy rugzak, die meestal bijna de helft aan overbodig gewicht bevat. Dat heeft uiteraard negatieve gevolgen voor de gezondheid van hun rug. Hoe kun je dan als ouder rugproblemen bij de schoolgaande jeugd voorkomen?

Gezonde rug

Onze bezorgdheid voor een gezonde rug is zeker niet misplaatst. Zéker niet wanneer je weet dat de meerderheid van ons vroeg of laat met ernstige rugproblemen wordt geconfronteerd. Je rug is trouwens een zeldzaam hoogstandje van techniek. Hij is immers mede verantwoordelijk voor de meerderheid van onze bewegingen. Gebrek aan voldoende lichaamsbeweging, stress en een gespannen houding en het op de foute manier tillen van zware gewichten zijn de voornaamste oorzaken van rugproblemen. En het is vooral bij dit laatste dat de rug van de meeste scholieren tegen sputtert. Scholieren en hun ouders moeten hierbij beseffen dat goede schoolresultaten zeker niet afhangen van het gewicht van de boekentas.

Goede rughyghiëne

Een goede rughygiëne is zeker geen overbodige luxe. Een goede en dus minder zware boekentas is  voor een gezonde rug erg belangrijk.Wie als kind zijn rug juist behandelt zal dat later ongetwijfeld ook doen en met veel minder problemen te kampen krijgen. Vraag bij dit alles is echter wat rugspecialisten verstaan onder een goede boekentas.

Jong geleerd is oud gedaan: een rugzak met twee schouderbanden een een trolly zijn veruit het vriendelijkst voor je rug

Wat is een goede boekentas? 

Volgens deze rugspecialisten weegt een goede en juist gevulde boekentas maximum tien procent van je lichaamsgewicht, waardoor je rug zo weinig mogelijk belast wordt. Daarbij is de juiste verdeling van de inhoud van je boekentas erg belangrijk. Het zwaartepunt van je boekentas moet daarom zoveel mogelijk samenvallen met dat van je lichaam.Voldoet je boekentas aan deze eisen van ergonomie, dan werkt ze een juiste en gezonde lichaamshouding in de hand, waardoor je een minimum aan ernergie verbruikt. Dat wil meteen ook zeggen dat hoe verder het zwaartepunt van je boekentas verwijderd is van dat van je lichaam, hoe vermoeiender het zal zijn om ze te dragen en je om de haverklap van lichaamshouding zal veranderen. Gebruik je een rugzak, dan zal je onder het overgewicht teveel naar voor buigen. Kies je voor een klassieke boekentas en draag je die rechts, dan zal je het gewicht willen compenseren daar naar links over te hellen.

Studenten kiezen met hun ogen, maar…

Het resultaat van een recent onderzoek door verbruikersorganisateis in verschillende Europese landen leert dat jongeren hun boekentas of rugzak in de eerste plaats met hun ogen kiezen.  Ze kiezen voor de mooiste, de meest kleurrijke of trendy boekentas. Nadat ze amper twintig minuten met hun favoriete boekentas rondliepen, veranderden de meesten echter van mening en kozen ze het exemplaar dat hun rug zo weinig mogelijk belast.

De beste boekentassen voor een gezonde rug zijn volgens de bewegingsdeskundige:

  • Rugzak en boekentas met twee schouderbanden: dergelijke rugzakken en boekentassen verdelen hun gewicht evenredig over beide schouders.

Een rugzak met slechts één schouderriepm is af te raden omdat het gewicht van je rugzak door een schouder wordt gedragen…

 

  • De Trolley: is erg populair, en omdat je hier het gewicht niet moet dragen is dit voor een gezonde rug een goede oplossing.
  • Rugzak met dwarsband: een goed compromis tussen een schoudertas en een klassieke rugzak.
  • De schoudertas: met een riem die dwars over je borst loopt en zo het gewicht van je tas gelijkmatig verdeelt. Voor een zo klein mogelijke belasting van je rug draag je deze tas bij voorkeur op heuphoogte.
  • De schoudertas aan één schouder: met dergelijke tassen draag je het zwaartepunt toch al wat dichter bij het zwaartepunt van je lichaam. Groot nadeel hiervan is dat alle gewicht door één schouder wordt ‘gedragen’.
  • De klassieke boekentas: omdat je dergelijke boekentassen met één hand draagt, word je verplicht het gewicht asymetrisch te dragen en dat doet je lichaam overhellen in tegenovergestelde richting.

Extra tips van de ergonomist

    • Opbergruimten: geef de voorkeur aan een boekentas met voldoende opbergzakken. Op die manier kun je de zwaarste lasten zo dicht mogelijk tegen je lichaam en het zwaartepunt ervan dragen. Plaats je zwaartse boeken om dezelfde reden steeds vooraan.
    • Heup- en borstbanden: kies een rugzak met zowel heup- als borstbanden, zo concentreer je het gewicht van je rugzak maximaal rond je lichaam.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , , , , ,