Op wat moet je letten bij het kopen van een geschikt parfum

Steeds meer mannen hechten veel belang aan de keuze van hun parfum, euo de toillette of geurtje dat hij hem past. Het gamma aan vrouwen- maar nu ook aan mannen parfum is enorm en dat maakt de keuze er alleen maar moeilijker op. Het vinden van het meest geschikte parfum is nochtans belangrijk. Het geeft je immers meer uitstraling en persoonlijkheid, het verkeerde parfum doet veel meer kwaad dan goed. Op wat moet je letten bij het kiezen van het meest geschikte parfum? En die keuze wordt steeds belangrijker, zeker nu parfum en andere aangename lichaamsgeurtje nu ook online en dus vanuit je luie zetel kunt kiezen en kopen…

Zeg nu zélf: welke vrouw valt er niet voor een welriekend en toch discreet parfum…

Een aantrekkelijk geurtje, parfum, eau de toillette of after shave zijn bijzonder populaire geschenken. Weten wat je voor wie moet kopen is dan ook erg belangrijker. Niets is immers vervelender dan op een of ander feestje met het foute geurtje voor de dag te komen.

Parfum is bij manier van spreken nochtans zo oud als de straat. Reeds 3000 jaar voor Christus waren de Egyptenaren met parfum bezig. Het werd toen hoofdzakelijk gebruikt als offer om de gopden gunstig te stemmen. Later werden er overledenen mee gebalsemd en gebruikte men ook bad- en massageolie. Later namen de Grieken dit gebruik over. Zij ontwierpen als eersten vloeibaar parfum.  Het maken van parfumflesjes werd toen zelfs als een ware kunst beschouwd, en kosten toen zelfs meer dan gouden juwelen…

Welk verschil bestaat er nu precies tussen parfum en eau de toillette en op wat moet je letten bij het kiezen van het juiste geurtje?

Bestanddelen van een goed parfum

Het ene parfum is het andere niet. Er bestaan inderdaad heel wat verschillen tussen de ontelbare parfums. Eén ding is zeker: een parfum moet niet persé duur om ook goed te zijn. Parfum is opgebouwd uit drie zogezegde noten, nl de top- , hart- en de basisnoten. De topnoten overheersen, maar zijn even vlug weer verdwenen.

Citrusvruchten en dan vooral citroen, limoen en pompelmoes vormen meestal de topnoten, maar zijn al na enkele minuten verdwenen

Het gaat dan meestal om citrusvruchten die parfumeurs hoofdzakelijk gebruiken om de aandacht op het geheel te trekken. Eens deze topnoten verdwenen, is het de beurt aan de hartnoten om je te bekoren of te verleiden. Het hart is uiteraard een belangrijk onderdeel van een parfum, en bestaat meestal uit bloemen geuren. Maar ook deze bloemen geuren zijn na maximum twee uren weer weg. De geurnoten die dan nog over blijven zijn de basisnoten die, afhankelijk van de kwaliteit van het parfum, urenlang actief zijn op je huid. Zij vormen letterlijk de basis van je parfum. Het zijn hoofdzakelijk houtsoorten en harsen.

Vele soorten parfum

Er bestaan vele soorten parfum, ieder met hun specifieke eigenschappen. Samenstellers van parfums maken in de eerste plaats onderscheid op basis van de hoeveelheid geurbestanddelen en hun percentage alcohol:

  • Parfum:  bevatten de meest geconcentreerde geurstoffen. Hun concentratie schommelt tussen de 20 en 40 procent. Hoe hoger dit percentage hoe duurder het parfum en hoe minder je er moet van gebruiken.
  • Eau de parfum: met een concentratie aan geurbestanddelen tussen 10 en 20 procent. Deze hoeveelheid wordt meestal gemengd met gemiddeld 90 procent ethanol. Voor hetzelfde effect zal je hier meer moeten van gebruiken dan van parfum.
  • Eau de toilette: bevat maximum 10 procent geurbestanddelen en wordt op zijn beurt verdund met 85 procent alcohol.
  • Eau de Cologne: bevat de laagste dosis geurbestanddelen, zo tussen de 3 en 5 procent. Het acoholgehalte schommelt tussen de 70 en 80 procent.
  • Aftersave: heeft een geurconcentratie van zo’n 3 procent.

Een goed gekozen parfum kan wonderen doen…

Keuze volgens geurfamilie’s

Een tweede en minstens even belangrijke onderverdeling zijn de geurfamilies, elk met hun kenmerken en eigenschappen. De meest voorkomende geurfamilies zijn:

  • Citrus: zij vormen de boventoon. Het populairst zijn hier citroen, limoen, sinaasappel en pompelmoes.
  • Bloemen: ongetwijfeld een van de populairste geurtypes.
  • Varen: deze geur heeft veel weg van een bos bij zonsopgang. Dat is het gevolg van het veelvuldig gebruik van mos, houtsoorten en varens. De meest gebruikte ingrediënten zijn lavendel, eikenmos, cumarine en geranium.
  • Chrypte: opvallend frisse geuren met meestal accenten van bloemen. Hiervoor wordt dikwijls patchouli, ladanum en bergamot gebruikt.
  • Oriëntaals: de geur van exotische bloemen domineert. Veel gebruikte bestanddelen zijn amber, kaneel en vanille.
  • Houtachtig: bosgeuren met patchouli, vetiver en sandelhout als basis.
  • Groen: geuren die de jongste tijd meer en meer gekocht worden is de geur van zuivere avondlucht en vers gemaaid gras. Men gebruikt hiervoor verschillende grasoorten en bladeren.

Parfums bij Bolcom

Parfums worden meer en meer online gekocht. Het resultaat daarvan is dat het aantal websites die verzorgingsproducten aanbieden met de dag groter wordt.

Geranium is een van de populairste geuren voor parfums en eau de toillette

Na een uitgebreid gamma huishoudapparaten, babyartikelen en alles wat maar van ver of van dichtbij met de keuken en kokln te maken heeft, kun je nu ook bij Bol.com online parfum kopen. Bol.com opende een nieuwe webshop met alles voor Mooi en Gezond. Het assortiment Mooi en Gezond van Bol.com telt maar liefst 15000 artikelen en is daarmee de grootste parfumerie van zowel Nederland als België. Naast de populairste parfums en trendy geurtjes vind je bij Bolcom ook schoonheidsproducten, scheerartikelen en deo’s maar even goed ook vitaminen, mineralen en voedingssupplementen. Net zoals met alle andere webshops, speelt Bol.com met zijn Mooi en Gezond in op de wensen van de consument, namelijk interessante aanbiedingen aan de scherpste prijzen.

Dus… waar wacht je nog op om met de webshop Mooi en Gezond van Bol.com, kennis te maken? Bol.com is niet alleen razend populair in Nederland, maar telt ook in België steeds meer tevreden consumenten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , , , , , , ,