Kortingbonnensite Groupon stunt iedere dag

Het aanbod aan internetsites die dagelijks kortingbonnen en voordeelacties aanbieden worden steeds populairder.

Steeds meer en meer landgenoten ontdekken het internet. Bedrijven spelen daar uiteraard handig op in om hun producten en diensten extra in de kijker te plaatsen en om meer naambekendheid te verwerven. Door tussenkomst van gespecialiseerde websites bieden deze bedrijven de consument allerlei kortingbonnen aan of organiseren ze een of andere stuntverkoop. En de consument weet dergelijke acties te waarderen. De meest bekende én wereldwijde marktleider op dit vlak is het Amerikaanse Groupon, dat in ons land al ruim één miljoen geregistreerde leden telt. Hoe werkt nu zo’n kortingbonnensite, en hoe is marktleider Groupon in staat dergelijke kortingen en stuntacties aan te bieden? 

 

Groupon, nu al enkele jaren aanbieder van kortingbonnen en van de stunt van de dag,  kende de laatste jaren zo’n geweldig succes, dat de concurrentie in deze comemrciële sector sterk toeneemt.  Alle sites werken op haast dezelfde manier. Via het net werven ze geïntresseerde consumenten die ze dagelijks overrompelen met allerlei kortingsacties en stunts die nauwelijks te geloven zijn. Om van deze aanbiedingen te kunnen genieten, moet men zich op deze gespecialiseerde sites enkel registreren. De handel in kortingbonnen, kortingcoupons, e- coupons of voordeelbonnen, is bigg business .

Lucratieve handel in kortingbonnen

 

Veel bedrijven denken in dergelijke acties intressante mogelijkheden te hebben ontdekt om een groter publiek aan te trekken. Ook voor de aanbieders van deze voordeelacties is het een lucratieve bedrijvigheid. Zij innen immers de prijs van de voucher en houden een afgesproken bedrag voor zichzelf. Groupon is momenteel met voorsprong het snelst groeiend bedrijf ter wereld. Zodanig zelfs dat internetgigant Google pas vorig jaar een miljardenbod deed op deze successite  die daar verrassend genoeg niet op in ging.

Hoe werkt zo’n couponsite als Groupon?

 Groupon maakt zich bij de consument hoofdzakelijk bekend via e- mail. Geïntresseerden die zich voor de aanbiedingen van Groupon intresseren, meoetn zich op deze kortingbonnensite enkel registreren. Vanaf dat ogenblik krijgen ze dagelijks een stun t van de dag in hun mailbox. Dat kan zowel een product, een voordelige vakantieaanbieding, een menu of om een bepaalde dienstverlening gaan. Je kan daar als consument op ingaan of niet. Deze stunts van de dag zijn meestal beperkt in aantal en in tijd. Controleer dus nauwgezet de voorwaarden van de aanbieding vooraleer daar ook écht op in te gaan. Doe je dat niet, dan zou het wel eens kunnen dat je de kortingbon bij de betrokken handelaar zal aanbieden op een moment dat de vervaldatum reeds is verstreken…

Voordelen voor handelaar en uitgever

 

Genieten geïntresseerden van een (stunt)korting, dan zijn het vooral de uitgever van de coupons en de samenwerende handelaar die de beste zaken doen. De consument die op een aanbieding ingaat, koopt meestal een voucher of een tegoed bon, die hij bij de handelaar kan inwisselen voor de aankoop van het aangekondigde product of  dienst. Je betaalt echter niet rechtstreeks aan de betrokken handelaar, maar aan de uitgever van de kortingbon, in dit geval dus Groupon, die een contract heeft met de handelaar. De uitgever van de coupon  houdt een gedeelte van de inkomsten voor zich, en stort de rest door aan de handelaar.

Handelaar mikt op impulsaankopen

De uitgever doet er uiteraard alles aan om zoveel mogelijk vouchers te verkopen. Hoe meer hij er aan de man of vrouw breng hoe meer winst hij en uiteraard ook de handelaar, opstrijkt. Deze laatste mikt in eerste instantie op impulsaankopen, die in eerste instantie worden gedaan door consumenten die hij op de klassieke manier wellicht nooit over de vloer had gehad. Bijkomend voordeel is ook dat op verre na niet alle kopers van een coupon ook daadwerkelijk op de aanbieding ingaan. Onderzoek wees uit dat dit om één voucher op vier gaat. Dat is zowel voor de uitgever als de handelaar zuivere winst. In hoeverre de consument er beter van wordt is nog maar de vraag, want wat zijn impulsaankopen uiteindelijk écht waard?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , ,