Kanker: voeding tegen borstkanker

Nederland en België zijn de Europese koplopers op het vlak van borstkanker bij vrouwen. Borstkanker is een van de meest voorkomende én agressiefste kankers bij vrouwen. Zowel de diagnose als de behandeling evolueerden de laatste jaren, maar toch loopt het nog dikwijls verkeerd af. Voorkomen is zeker in dit geval veel beter dan ‘genezen’, maar is borstkanker wel te voorkomen? Zo wordt kanker meestal geasocieerd met voeding. Helpt een aangepaste voeding écht tegen borstkanker?

 

Krijg je vroeg of laat met borstkanker te maken, dan wordt je te pas en te onpas geconfronteerd met de invloed van voeding op deze door alle vrouwen zo gevreesde ziekte. Wetenschappers zijn er alvast van overtuigd dat een aangepaste voeding met veel groenten en fruit en volkorenproducten een positieve invloed kan hebben op het ontstaan en de verdere ontwikkeling van borstkanker. Dat kan helpen, maar verwacht er geen wonderen van . Tovermiddelen tegen borstkanker bestaan niet. Van abrikozen, brocolli en plantaardige oliën is wél bewezen dat ze barsten van allerlei bestanddelen die een positieve invloed hebben op borstkanker. Ze zijn een bron van vitaminen, mineralen en vooral van antioxydanten die je lichaam beschermen tegen de vrije radicalen. Deze dringen je lichaam binnen en maken je ziek. Deze vrije radicalen versnellen je verouderingsproces en liggen mee aan de basis van borstkanker. Voedingsdeskundigen zijn rotsvast overtuigd van de efficiëntie van deze voedingsstoffen, maar er zijn gelukkig nog voedingsstoffen die je mogelijk beschermen tegen borstkanker. Voeding tegen borstkanker is één middel in de strijd, maar voldoende lichaamsbeweging is dat even zeer.

 

Afwisselen met kleur

 

Voedingsdeskundigen geven de raad zoveel mogelijk af te wisselen met de kleur van groenten en fruit. Iedere kleur heeft immers zijn specifieke bioactieve stoffen tegen kanker. Hoe meer variatie in kleur, hoe groter hun beschermend effect.Belangrijk is ook dat de combinatie van groenten en fruit hun gezonde werking nog versterkt. Variëren is erg belangrijk. Het is weinig zinvol dagelijks die groenten en fruitsoorten te eten die je tegen borstkanker beschermen.

Dagelijks brocolli eten heeft een veel kleiner effect dan af te wisselen met andere groenten. Hoe meer je groenten en fruit je combineert, hoe meer gezonde bestanddelen je binnen krijgt.

 

Bio voor minder pesticiden

 

Geef de voorkeur aan biologisch gekweekte groenten en fruit, ze bevatten immers weinig of geen pesticiden. Was je groenten steeds grondig voor ze te snijden. Eet dagelijks minstens vijfhonderd gram groenten (gekookt, rauw en soep) en fruit. Gebruik bij het bereiden van je maaltijden zo weinig mogelijk vet en uitsluitend plantaardige oliën.

 

Vegetariërs even groot risico

 

Beperk het eten van (rood) en bewerkt vlees zoals charcuterie tot maximum vijfhonderd gram per week, en vervang dit door minstens twee en liefst driemaal vis per week. Deze zijn rijk aan gezonde vetzuren die een bijzonder gunstige invloed hebben op borstkanker. Zo bescherm je je niet alleen tegen borstkanker, maar ook tegen levensbedreigende hart- en vaatziekten. Je hoeft niet zo nodig vegetariër te worden. Hun risico is even groot als dat van vleeseters, dat staat wetenschappelijk vast.

Gezond gewicht en beweging

 

Een aangepaste voeding is belangrijk tegen borstkanker, maar is niet de enige manier om je risico op de gevreesde ziekte zoveel mogelijk te verkleinen. Een gezond gewicht en voldoende lichaamsbeweging is even belanhgrijk.

Hou vooral je BMI in de gaten. Die schommelt bij voorkeur tussen 18,5 en 25.  Zorg er tevens voor dat je buikomstrek nooit boven de 88 centimeter stijgt. Overtollige kilo’s lichaamsgewicht kunnen het ontstaan en de ontwikkeling van kanker extra in de hand werken. Je hormonen hebben eveneens een belangrijke invloed op het ontstaan van borstkanker.

Extra anti- kankertips

  • Beweging: is minstens even belangrijk dan een aangepaste voeding. Dagelijks dertig minuten bewegen is een minimum.
  • Suiker en caloriën: Beperk zowel gesuikerde dranken als calorierijke voeding.
  • Water: drink minstens twee liter water per dag.
  • Zout en alcohol: beperk zoveel mogelijk het gebruik van zout en alcohol. Drink nooit meer dan één glas alcoholhoudende dranken per dag en geef daarbij de voorkeur aan rode wijn. Die is het minst schadelijk.

Voedingssupplementen: gebruik deze uitsluitend op voorschrift van de dokter. Haal alle nodige voedingsstoffen uit je dagelijkse voeding.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , , , , ,