Je auto nu winterklaar maken

Ook al laat de nazomer zich zomaar niet verdringen, toch komt koning winter steeds korterbij. Het wordt dan ook de hoogste tijd om alles winterklaar te maken. Dat is niet alleen het geval voor je woning, maar even noodzakelijk voor je auto. Inderdaad, met de wintermaanden in het verschiet, is het nu beslist de hoogste tijd om je auto winterklaar te maken. Hoe pak je dit best aan om zonder al teveel problemen en dure herstellingen de winter door te komen, en welke onderhopudswerken kun je zelf gemakkelijk uitvoeren?

Of je nu wil of niet, de komende weken en maanden worden we hoe dan ook weer geconfronteerd met vriestemperaturen, sneeuw en ijs en pakken strooizout op onze wegen. Omdat je auto deze winterse omstandigheden zonder al teveel ongemakken zou kunnen trotseren, zijn nu enkele dringende en noodzakelijke onderhoudsklussen noodzakelijk.  Eenvoudige en preventieve ingrepen voorkomen start- en batterijproblemen, en dat is nog steeds je grootste waarborg om met je wagen ook bij winterse weersomstandigheden de weg op te kunnen.

Vorst doet capaciteit batterij dalen

Zorg er in de eerste plaats voor dat de batterij van je wagen zich in goede conditie bevindt. Dat is de allereerste voorwaarde om startproblemen te vermijden. De levensduur van een autobatterij hangt van verschillende factoren af. In de eerste plaats van het intens gebruik en van het gebruik van je wagen. Doe je vooral korte afstanden, dan zal je batterij veel vlugger versleten zijn dan iemand die langere afstanden aflegt en zo zijn wagen veel minder moet starten. Bij winterweer met lage temperaturen verliest je batterij heel wat van zijn capaciteit. Hou er ook mee dat je motor bij het starten nu veel meer energie nodig heeft.  Om vervelende startproblemen te voorkomen is regelmatig onderhoud van je autobatterij noodzakelijk.  Vochtige en koude weersomstandigheden zijn de grootste vijanden van autobatterijen. Dat doet je batterij oxcyderen en dat brengt zijn goede werking ernstig in gevaar.Controleer regelmatig de klemmen van je batterij. Stel je oxydatie vast, demonteer dan de klemmen en reinig ze grondig met een stalen borstel.  Behandel de klemmen nadie tegen verdere oxydatie met poolvet of vaseline.

Winterdiesel is een must

Het zijn hoofdzakelijk dieselrijders die tijdens de wintermaanden de meeste startproblemen hebben. Als gevolg van de lage temperaturen, gaat de paraffine in de dieselbrandstof klonteren en de leidingen verstoppen. Dit voorkom je door het gebruik van winterdiesel .Winterdiesel bevat een veel lager paraffinegehalte, en is daardoor beter bestand tegen vriestemperaturen. Je bereikt hetzelfde effect door antivries te mengen met zomerdiesel.

Gebruik winterbanden vanaf van zeven graden

Het gebruik van winterbanden kan zelfs nuttig zijn in de herfst, vanaf het ogenblik dat het kwik zakt naar zeven graden en lager. Het rubber van winterbanden is aangepast aan de lage temperaturen, waardoor  je meer grip hebt op een nat wegdek. Winterbanden zijn uitgerust met speciale lamellen, waardoor ze zich beter aan het winterse wegdek aanpassen. Winterbanden hebben een minimum profieldiepte van 1,6 millimeter.  Autodeskundigen raden een diepte van 4 millimeter aan. De lamellen waarmee winterbanden zijn uitgerust, verliezen veel van hun werking bij een bandenprofiel lager dan 4 millimeter. Controleer regelmatig de bandenspanning, lucht krimpt immers bij lagere temperaturen. Rijden met winterbanden op een glad wegdek zorgt voor extra veiligheid en een lager brandstofverbruik.

Strooizout bijzonder schadelijk

De tonnen strooizout die iedere winter over onze wegen worden uitgestrooid, veroorzaken ook heel wat schade aan je auto, en dan vooral aan de onderkant.  Het zout kan doordringen tot het onderliggende metaal en zo roestvorming veroorzaken. Niet alleen het metaal en de laklaag worden door het strooizout aangetast,  alle auto- onderdelen ondervinden er hinder van. Oxydatie door strooizout is bijzonder schadelijk voor alle sensoren en leidingen, ook die van het het remsysteem. Voorkom al deze problemen door je auto regelmatig te reinigen, ook in de winter. Dat doe je uitsluitend met koud water. In warm water lost het strooizout veel te gemakkelijk op, waardoor het nog meer schade aanricht. Behandel de laklaag met een beschermende wax, die schade aan het koetswerk voorkomt.

Bescherm je auto tegen bevriezing

Bescherm zeker ook je autoruiten, portieren en rubbers tegen bevriezing. Bevroren deuren trek je niet bruusk open, zo beschadig je de rubbers. Duw zachtjes tegen de deur vooraleer deze te openen. Daardoor trekken de rubbers samen, en zal het ijs vanzelf breken. Behandel alle rubbers preventief met talkpoeder, vaseline, vet of een speciaal hiervoor ontworpen siliconenspray. Dit laatste verdient de voorkeur. Bescherm de ruiten tegen bevriezing met een deken of afdekfolie. Zijn de ruiten van je auto toch bevroren, dan ontdooi je deze bij voorkeur met lauw, maar zeker geen warm  water. Het plotse temperatuurverschil kunnen immers barstjes in je ruiten veroorzaken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , ,