Japanse gerechten: sushi, gezonde en calorie-arme snack

De wereldkeuken is ook bij ons al goed ingeburgerd, zelfs de Japanse keuken is ons lang niet onbekend. Wie er ooit van geproefd heeft, is er definitief voor gewonnen. Japanse gerechten blinken uit door hun versheid, hun licht verteerbaarheid en hun positief effect op je gezondheid. Bij Japanse gastronomie denken we onmiddellijk aan sushi, ongetwijfeld het bekendste recept uit Japan. Sushi is gemakkelijk zélf te bereiden. Is deze sushi hetzelfde als recepten  met rauwe vis? Op wat moeten we letten om er een absolute smaakmaker van te maken, en wat zijn de meest populaire sushirecepten? 

Laten we maar direct met de deur in huis vallen: sushi is lang niet hetzelfde als gerechten met rauwe vis , zoals zo dikwijls ten ten  onrechte wordt beweerd. Rauwe vis of sushimi, wordt met bladgroenten (sishu) en zomerramenas (daiko) gegeten, dit terwijl  sushi uit allerlei ingrediënten bestaat.

Laat je inspiratie de vrije loop

 

Japanse recepten zijn gezond en licht verteerbaar. Rijst, rauwe vis en verse groenten zijn de basis van alle sushi’s, gezonde tussendoortjes, waarmee je onmogelijk een grote honger kan stillen. Laat de bereiding van sushi afhangen van  je inspiratie van het moment. Japanners zélf zweren bij zalm, tonijn en alle soorten witte (zee)vis. Het gebruik van garnalen wordt populairder. Verse groenten als komkommer, avocado, tomaten, pompoenen, en Japanse paddestoelen (shitakes) horen thuis bij alle sushi’s. Reepjes omelet doen het ook uitstekend. Kies een kleverige rijstsoort om het geheel samen te houden, en spoel deze tot het water helder is. Breng je sushirijst op smaak met een vinaigrette van rijstazijn, suiker en zout, samen met een typisch pikante Japanse saus (washabi).

 Dezelfde basisingrediënten

Sushi’s zijn er in alle mogelijke samenstellingen, maar allen hebben ze met verse zeevis     en groenten dezelfde basis ingrediënten. Een maki sushi vul je met een blad zeewier en rijst. Bedek alles met zeevruchten, groenten en reepjes omelet. Bij een Fukusa sushi wikkel je de rijst in een flinterdun omeletje. Je kan een sushi ook frituren (Inari sushi). Een Nigri sushi serveert men in sushibars, en is de meest eenvoudige sushi. Maak bolletjes van sushirijst en bedek ze met één soort witte zeevis, zeevruchten en groenten. Oshi sushi’s zijn geperste hapjes van vis, rijst en zout, en voor een Temaki draai je puntzakjes van zeewier, die je vult met rijst, vis en groenten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , ,