Hoe Waar

Hoe verantwoord afslanken

Hoe doet u dit? Tips van voedingsconsulente M. Verschuere.

veilig en verantwoord afslanken, het kan!In tijdens zoals deze zijn veel mensen op zoek naar methodes om af te slanken. De ene wenst dit al wat agressiever te doen dan de andere. Maar zijn alle methodes om verantwoord af te slanken wel even verantwoord voor uw lichaam? Onderstaande tekst werd voor Hoe-Waar geschreven door voedingsconsulente en herboriste M. Verschuere (Kortrijk). Dit is het eerste deel, eind augustus 2010 kunt u het vervolg lezen op Hoe-Waar.

Stap voor stap en spelenderwijs leert u in ongeveer 12 weken hoe u een gezond gewicht kunt bereiken. Dit stappenplan is afkomstig van A. Vogel en omvat geen ingewikkeld dieet. Dit stappenplan is dan ook uitermate geschikt bij het verantwoord afslanken.

Allereerst is het goed te weten dat overgewicht diverse oorzaken kan hebben:

  • een te traag werkende schildklier
  • erfelijke factoren
  • bijwerkingen van medicijnen
  • een voortdurend te laag bloedsuikergehalte (hypoglycemie, met een voortdurende behoefte aan zoetigheid).
  • gewoon teveel eten en teweinig bewegen. Ons lichaam slaat de niet verbruikte calorieën op als reserve: meestal als vet rond de huid, in de buikholte of rond de heupen. En dat is te zien…

Geleidelijk en verantwoord afslanken is het beste

Een goed tempo van afslanken is 0,5 tot 1 kg per week

Ondersteun uw spijsvertering

Afslanken? Dan is er eerst aandacht voor de darmen vereist!
Een milde darmreinigingskuur om zelf te doen:
Neem gedurende vijf dagen elke ochtend wat bitterzout in (magnesiumsulfaat, verkrijgbaar bij apotheek en natuurvoedingswinkel), op de volgende manier:

  • Als uw stoelgang normaal gesproken al vlot verloopt: los een halve of een kwart theelepel bitterzout op in een kwart liter lauwwarm water en drink dit op de nuchtere maag, een half uur voor het ontbijt.
  • Als uw stoelgang ondersteuning nodig heeft: los één afgestreken theelepel op in eenzelfde hoeveelheid water.

Als de smaak van bitterzout u enorm tegenstaat, kunt u er wat vers citroensap door roeren. Probeer na het innemen van het bitterzout te bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen, ochtendgymnastiek te doen of te fietsen op een hometrainer.
Soms zult u binnen een halfuur verschil merken. Het kan ook enige uren duren voordat u iet merkt. Eventueel kunt u de dosering vermnderen of om de dag innemen.
Na de vijfde dag kunt u de hoeveelheid bitterzout gaan afbouwen. U neemt dan elke dag wat minder in. In de loop van die week kunt u helemaal stoppen met innemen.

Opmerking: Bij dit advies gaan we ervan uit dat uw darmen in principe gezond zijn. Als u vaak last hebt van diarree kunt u beter geen bitterzout gebruiken, maar klei (zie hierna).
Gebruikt u medicijnen op de nuchtere maag, neem dan eerst contact op met uw huisarts en vraag hem om advies. Raadpleeg ook uw behandelend arts, als u lijdt aan een nierziekte of als u medicijnen gebruikt voor hart- en vaatziekten.

Alternatief: kleidrinkkuur
Kunt u het bitterzout echt niet door uw keel krijgen, dan kunt u ook een kleidrinkkuur volgen.
Doe 1 tot 2 volle theelepels kleipoeder (natuurvoedingswinkel) al roerend in een halfvol glas water en drink dit langzaam op. U kunt dit gedurende een week ‘s morgens en ‘s avonds voor het naar bed gaan doen.

Ook zuurkoolsap (natuurvoedingswinkel) is een alternatief. Drink direct na het opstaan een achtste liter zuurkoolsap op de nuchtere maag. Dit bevordert de inwendige reiniging.

Veel drinken

Belangrijk is om tijdens de darmreiniging veel te drinken, zo’n anderhalve liter tot twee liter per dag. Dit bevordert zowel het reinigen van de darm als het wegspoelen van afzettingen en zuren in het hele lichaam. De losgeweekte en in beweging gebracht ‘slakken’ verlaten dan met de ontlasting, urine, zweet en uitgeademde lucht het lichaam.

Zo bepaalt u de hoeveelheid vocht:

  • Niet meetellen: frisdrank, vruchten- en groentesap, koffie en zwarte thee, melk, yoghurt, alcoholische dranken.
  • Wél meetellen: water, mineraal- en bronwater, groene thee en kruidenthee.