Fitness houd je hersenen gezond

Hoeveel herinner jij je nog van al hetgeen je op school leerde? Probeer het eens,  je zal ongetwijfeld versteld staan van het weinige dat je daar nog van weet. Toch waren al die jaren op school niet tevergeefs, integendeel. Studeren en kennis vergaren deden je hersenen groeien.  Om je lichamelijke conditie op peil te houden beoefen je wellicht regelmatig je favoriete sport, maar wat doe je om je hersenen gezond te houden?

 

 Velen zijn van oordeel dat ze hun brein best trainen door het invullen van kruiswoordraadsels of sudoku’s, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Studeren is nog altijd de beste manier op je hersenen allert te houden en dementie op afstand te houden.  Maar wat kun je naast studeren nog doen om het verouderingsproces van je hersenen zoveel mogelijk af te remmen?

 

Als gevolg van de vergrijzing nemen ouderdomsziekten als Alzheimer en Parkinson hals over kop toe, en dat zal er in de toekomst beslist niet op vebeteren. Maar wat doe jij om het verouderingsproces van je hersenen te stoppen? We willen er allemaal graag zo lang mogelijk jong uitzien en doen er  alles aan om ons lichamelijk verouderingsproces af te remmen. Onze hersenen hebben daar uiteraard ook onder te lijden, maar dat wordt nogal eens vergeten. Toch zijn er heel wat tips waarmee je jouw hersenen kunt trainen.

 

Slaap er een nachtje over

 

Recent wetenschappelijk onderzoek leerde dat voldoende slaap van essentieel belang is voor het jong en gezond houden van je hersenen. Tijdens je slaap, herstellen je hersenen van de schade die ze gedurende de dag opliepen. Gedurende je slaap maken ze nieuwe cellen aan. De eerste drie uur van je slaap zijn het belangrijkst. Je hersenen slaan dan de opgedane leerstof op. Slaap je bijvoorbeeld enkele uren nadat je gestudeert hebt, dan herinner je je beslist méér dan wanneer je niet was gaan slapen. Als gevolg van een deugddoende nachtrust leg en ontdek je ook veel gemakkelijker allerlei verbanden die je anders niet ziet. ‘Er een nachtje over slapen’ zoals in de volksmond wordt gezegd, is écht wel nuttig vooraleer belangrijke beslissingen te nemen.

 

Muziek houden je hersenen gezond

 

Zingen of welk muziekinstrument bespelen is de ideale manier om je hersenen jong te houden. Muziek maken is  voldoende, aanleg hebben is niet nodig. of je muzikaal aangelegd bent of niet. Maak daarom regelmatig muziek,  ook al ben je niet muzikaal aangelegd. Kinderen die bijvoorbeeld piano spelen worden slimmer én gevoeliger, dan leeftijdsgenoten die  toneellessen namen.

Familie en vrienden

 

Zowel vrienden als familie zijn erg belangrijk, ook voor je hersenen.  Kan je in geval van tegenspoed terugvallen op de steun van trouwe vrienden en familie, dan worden je hersenen niet alleen stressbestendiger, maar produceren ze tegelijkertijd ook meer dopamine, het gelukshormoon.  Zij die kunnen rekenen op de steun van familie en vrienden, hebben zelfs vijftig procent meer kans om langer te leven dan zij  deze steun moeten missen.

 

Sociale status maakt stressbestendiger

 

Streef je aanzien en sociale status na, dan is daar zeker niets verkeerd mee zo blijkt, wel integendeel. Eerzucht is goed voor je hersenen. Kies voor moeilijke studies of zoek werk met status. Een sociale status met aanzien heeft hetzelfde positieve effect op je hersenen dan familie en vrienden. Van aanzien wordt je stressbestendiger, energieker en gelukkiger. Mensen met status leven langer, en dat straalt af op hun kinderen.

 

Zweten stimuleert je brein

 

Fysieke inspanningen en sporten zijn niet alleen goed voor je lichamelijke conditie, maar zeker ook voor die van je hersenen.  Op die manier maak je immers nieuwe hersencellen aan. Werk je je geregeld in het zweet, dan scoor je maar liefst vier keer beter op mentale tests dan leeftijdsgenoten die een passief leven leiden. Fysieke training heeft een positieve invloed op de gezondheid van je hersenen,… mentale inspanningen verwonderlijk genoeg niet zo stellen wtenschappers.

 

Speel regelmatig gevechtsspelletjes

 

Hebben mentale inspanningen geen enkele invloed op je hersenen , dan is het anders gesteld met het spelen van… allerlei gevechtsspelletjes.  Deze stimuleren je hersenen, verhogen je concentratie- en reactievermogen. Om je hersenen zo lang mogelijk jong en allert te houden moet je stress in alle omstandigheden vermijden en drink je geen alcohol.

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , , , , , , ,