Finse sauna doet je gezond vermageren

Zo lang mogelijk jong en gezond blijven is de betrachting van iedereen. Dat zorgde ook voor een opmerkelijke evolutie in onze badkamers, die in vele gevallen uitgroeiden tot regelrechte schoonheidssalons. En in een schoonheidssalon mag een (thuis)sauna uiteraard niet ontbreken. Vraag van velen daarbij is uiteraard op welke manier we een geschikte sauna kiezen, en met welke factoren we daarbij rekening moet houden om een miskoop te voorkomen. Het gamma sauna’s is uitgebreid, ze zijn er in verschillende systemen, afmetingen en… prijskaartjes. Er zijn inderdaad vele soorten sauna’s, maar de Finse  sauna is bij ons ongetwijfeld de meest bekende. Deze stelt zijn bezoekers bloot aan uitzonderlijk hoge temperaturen, en een lage luchtvochtigheidsgraad. Temperaturen tot ruim honderd graden zijn geen uitzondering. Deze haast extreme omstandigheden vormen voor de meesten nochtans geen struikelblok. Precies de hoge luchtvochtigheidsgraad zorgt daar voor. Die luchtvochtigheidsgraad varieert van  5 tot maximum 30 procent.
 
 
Een saunabezoek wordt bij ons steeds populairder. Het is in de eerste plaats een manier om te ontspannen en te bekomen van het drukke levan van alledag. Het geeft je een enorme energieboost, én heeft een positieve invloed op zowel je lichamelijke als geestelijke gezondheid. Maar is zo’n bezoek aan de (Finse) sauna, met zijn ongekende temperaturen en hoge luchtvochtigheid wel voor iedereen geschikt?

Luchtwegen extra beschermen

 

 Op welke manier deze hoge temperaturen worden gerealsieerd? Men gebruikt daarvoor in de meeste gevallen een elektrische kachel, waarop stenen worden gelegd. Deze stenen zorgen voor een gezond klimaat in je Finse saunacabine. Om irritatie van je luchtwegen te voorkomen, worden deze stenen regelmatig met koud water overgoten. De hoge temperaturen en de lage luchtvochtigheid zorgen er voor dat je gaat zweten zoals je nog nooit gezweet hebt.

 

Afkoelen even belangrijk als opwarmen

Opwarmen en stevig zweten is bij een bezoek aan de Finse sauna niet genoeg. Voor een maximaal gezondheidseffect is een plotse afkoeling minstens even belangrijk dan opwarmen.
In een Finse sauna, stijgt je lichaamstemperatuur tot zo’n 39 graden. Om alle lichaamsfuncties in stand te houden, zetten je bloedvaten uit in zowel huid als armen en benen. Zeventig procent bloed stroomt door je huid, terwijl dit in normale omstandigheden amper tien procent is. De overtollige lichaamswarmte geef je af aan je omgeving,  dat doet je zweten als een paard.  Door het uitzetten van je bloedvaten daalt je bloeddruk, gaat je hart  krachtiger kloppen voor een betere doorbloeding, en daalt je bloeddruk. Zowel je algemene conditie als je gezondheid worden gunstig beïnvloed. Je lichaam geraakt verlost van al zijn schadelijke afvalstoffen, en je overtollige kilo’s smelten weg . Een bezoek aan de (Finse) sauna is ook gunstig voor je spieren en gewrichten.

Zware maaltijden en alcohol te mijden

 
Zware maaltijden en alcohol worden voor een bezoek aan de Finse sauna sterk afgeraden. Ga niet naar de sauna na zware inspanningen, neem na iedere saunabeurt een koude douche en drink veel water. Eet extra groenten en fruit bij regelmatig saunabezoek. Samen met je overgewicht, verlies je door het zweten immers veel kalium
 

Sauna is échte energievreter

Een thuissauna is niet goedkoop, vijfduizend euro is een minimum. Hoe er rekening mee dat een sauna  een échte energievreter is, in de meerderheid der gevallen is zelfs een extra installatie voor het leveren van drijfkracht noodzakelijk. De aansluiting van je Finse sauna kost je gemiddeld zo’n duizend euro, zonder werkuren. Voor een goede regendouche betaal je nog eens zo’n 3500 euro. De realisatie van een thuissauna,  kost je al vlug 10000 euro .

Groot gamma sauna’s

Naast deze Finse sauna zijn nog verschillende andere soorten sauna’s, met hun voor- en nadelen en effecten op onze gezondheid:
  • De Russische banja: heeft een positief  effect op je bloedsomloop. Geschikt voor het elimineren van afvalstoffen. Beperk je bezoek tot maximum tweemaal één kwartiertje. Na afloop koud douchen en veel water drinken. 
  • De infrarood sauna: verstevigt je huid, verzacht de pijn en doet cellulitis verdwijnen. Bijzonder doeltreffend is ongetwijfeld de Formostar, een pakking met infrarood die in amper één uur maar liefst 1200 calorieën doet verbranden. Deze diepgaande warmte herstelt op natuurlijke wijze je stofwisseling én vochthuishouding. Je bloedcirculatie wordt extra gestimuleerd, en vetten versneld afgebroken. Vetkussentjes, zwangerschapsstriemen en sinaasappelhuid verdwijnen als sneeuw voor de zon…
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , ,