Feel good food tegen stress

Groenten en fruit, feel good food tegen stress.

Zowel in je werk- als in  je gezinssituatie en in je sociale contacten is stress nooit ver weg. Wat doe je daar aan, want stress verpest je leven. Vechten tegen stress is verre van gemakkelijk. Een gezond, evenwichtig en  gevarieerd leef- en voedingspatroon staat centraal in de strijd tegen stress, maar wat verstaat men daar dan onder? Stress is immers niet alleen nadelig voor je lichamelijke, maar zeker ook voor je geestelijke gezondheid.  Volgens wetenschappers kunnen we stress voorkomen door een aangepaste voeding. Wat verstaan deze wetenschappers dan onder feel good food, en is dit werkelijk doeltreffend tegen stress en allerlei stemmingsveranderingen?

 

Onder invloed van stress proberen velen troost te vinden in allerlei zoete tussendoortjes en vettige hapjes. Dat beïnvloed zonder twijfel zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid. Zoet en vet voedsel werkt stress in de hand.  Je ‘goed gevoel’  na ongezond eten duurt spijtig genoeg niet lang. Zoete en vette voeding zorgt voor een opgeblazen gevoel. Je voelt je dik en onaantrekkelijker en daardoor nog ongelukkiger. De stressduivel slaat extra hard toe, en om die te verslaan is karakter én doorzettingsvermoge nodig.  

  

Kies voor natuurlijke suikers

  

Voedsel, rijk aan suiker, heeft een negatieve invloed negatief  op je humeur. Na een kortstondige stijging van je suikerspiegel, volgt al vlug een sterkere terugval, en… stress. Pak in allereerste instantie de oorzaak ervan aan,  en ruil zoetigheden en fast food in voor gezond voedsel met natuurlijke suikers aan boord als dadels, vijgen en abrikozen, die bijzonder rijk zijn aan allerlei vitaminen, mineralen en vezels. Ongezond eten heeft nare gevolgen als aanhoudende vermoeidheid, prikkelbaarheid, stress en een terneergeslagen gevoel, en in ernstige gevallen zelfs depressies.

  

Ongezond voedsel 

 

Wat, maar ook wanneer je eet is van groot belang voor het bestrijden van stress. Ongezond eten op het verkeerde ogenblik doet je concentratie aan het stresshormoon cortisol, hét stresshormoon sterk dalen, je hormonenhuishouding geraakt zelfs in de knoop. En uitgerekend op dat moment verlang je naar zoet en vet voedsel.

  

Trage koolhydraten

 
 
Trage koolhydraten zijn echte stress killers. Aardappelen, brood, pasta, rijst en deegwaren leveren je de meeste trage koolhydraten. Deze stimuleren je hersenen en zo de extra aanmaak van serotonine, een hormoon dat je ontspant, en ook je emoties beïnvloed. Serotonine wordt dan ook hét happy hormoon genoemd. Snelle koolhydraten die je aantreft in allerlei suiker en frisdranken, hebben het tegenovergestelde effect en veroorzaken stress.

  

Verse vis, groenten en fruit

 

 

 In een gezond voedingspatroon staan verse vis, groenten en fruit centraal. Deze leveren je voldoende essentiële aminozuren, waardoor gemoedsgesteltenis gunstig beïnvloeden. Essentiële aminozuren woorden niet door je lichaam aangemaakt, zodat je ze van buitenaf moet krijgen.Voor de aanmaak van het gelukushormoon serotonine heb je tryptofaan, een essentieel aminozuur, nodig en dat wordt je geleverd door brood en broodproducten, kaas, melk, schelpdieren, intvis, noten, pruimen en (exotisch) fruit.

 

Vezelrijk voedsel vergroten verzadigd gevoel

 

Vezelrijk voedsel geeft je langer een verzadigd gevoel en voorkomt nachtelijke eetbuien. Slachtoffers van stress krijgen hongeraanvallen op de meest onmogelijke momenten. Eet daarom overdag vezelrijke voeding, dat zal ’s nachts voorkomen dat je het bed uitmoet om te eten. Vezels vind je vooral in bruin brood, donkere pasta, rijst en in verse groenten en fruit.

  

Magnesium spierontspannend

 

Magnesium geeft je een ontspannend gevoel en heeft een gunstige invloed op stress. Het zorgt eveneens voor het overbrengen van zenuwprikkels, en voor ontspannen spieren. Groenten, fruit en allerlei graanproducten zijn de belangrijkste leveranciers van magnesium.

 

Vitamine C en antioxydanten

 

Pompelmoezen, bron van vitamine C en antioxydanten.

 Zowel vitamine C als antioxydanten verhogen je weerstand en beschermen tegen de vrije radicalen die je lichaam binnen dringen en je ziek maken. Chronische stress tast je weerstand aan, waardoor je risico op allerlei aandoeningen toeneemt. Groenten en citrusvruchten als kiwi, sinaasappelen, citroenen, pompelmoezen, limoenen én zeker bosbessen zijn rijk aan vitamine C en antioxydanten en versterken je immuumsysteem.

  

 

 

Vitamine B  en stemmingswisselingen

 Bladgroenten verminderen stemmingswisselingen

Bij een gezond, evenwichtig én gevarieerd voedingspatroon mogen voedingsmiddelen met een hoge dosis vitamine B zéker niet ontbreken. Volgens wetenschappers hebben vitamines van de B- familie immers een gunstige invloed op je psychologisch evenwicht en stemmingswisselingen. Zowel bruin brood, als mager vlees, melkproducten, aardappelen en allerlei bladgroenten bevatten hoge concentraties aan vitamine B. Zij die houden van een snelle hap, worden geconfronteerd met ernstige tekorten aan vitamines B. Zij kunnen deze tekorten wegwerken door het nemen van  allerlei voedingssupplementen.

 
 
 
 
 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,