Deze vitaminen brengen je gezond de winter door

Niemand van ons kan zonder vitaminen. Deze zijn noodzakelijk om al je lichaamsfuncties naar behoren te laten functioneren. Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding bezorgt je in normale omstandigheden een voldoende hoeveelheid vitaminen om je te wapenen tegen allerlei schadelijke invloeden van buitenuit. Maar wat als je lichaam onvoldoende vitamines uit je dagelijkse voeding kan halen?

Je levensomstandigheden spelen hierbij een belangrijke rol. Wie zware lichamelijke- en/of geestelijke inspanningen verricht, heeft meer nood aan extra vitaminen dan zij die een rustig leventje leiden. De hoeveelheid vitamines hangt ook af van de seizoenen. Tijdens de wintermaanden heb je een grotere behoefte aan extra vitaminen dan in de zomer, wanneer je volop van het deugddoende zonnetje kunt genieten en er een ruim aanbod is aan verse seizoensgroenten en fruit. Deze vitamientjes brengen je alvast gezond de winter door.

 

Vitaminen houden je gezond en je conditie op peil. Vitaminen verzamelen dertien verschillende stoffen die je lichaam écht nodig heeft om zich tegen allerlei invloeden van buitenaf te wapenen. De hoeveelheid vitaminen die we dagelijks verbruiken verschilt van persoon tot persoon. Maar bij de wisseling  der seizoenen hebben we allemaal een vitamine- boost broodnodig en dan vooral in de winter. Dan wordt immers het meest van je organisme gevraagd, en is je weerstand het kleinst. Ben je gezond en in goede conditie, dan heb je vitaminen nodig om je gezondheid op peil te houden. Ben je ziek, dan kun je niet zonder om weer gezond te worden…

Voeding bron van vitamines

 

Bij een gezonde voeding is er op het vlak van vitamines geen enkel probleem. Dan worden je vitamineconcentraties dagelijks in voldoende mate aangevuld. Anders is het natuurlijk wanneer je onvoldoende groenten en fruit of ongezond eet. Dan kun je wél met belangrijke vitaminetekorten geconfronteerd worden. Dat is zéker het geval in de winter, wanneer je alle mogelijke weersomstandigheden moet trotseren en daardoor ook je weerstand wordt aangetast. Er is dan ook een kleiner aanbod aan groenten en fruit en je moet het ook met heelwat minder zonlicht stellen.

 

Vitamine B voor grotere weerstand

 

Alle vitaminen van de B- familie zijn erg belangrijk, vooral in de winter. Ze bezorgen je extra energie, omdat ze allemaal de omvorming van glucose of suiker extra in de hand werken. Bij een gebrek aan zonlicht maakt je lichaam ook minder melatonine aan, zodat  je vlugger vermoeid geraakt. Die vermoeidheid kan in extreme gevallen zelfs depressies veroorzaken. De belangrijkste leveranciers van vitamine B  zijn alle soorten mager vlees, kip, kalkoen, konijn, vis, verse groenten, granen en allerlei gedroogd fruit.

 

Grotere weerstand met vitamine C

 

Vitamine C, ook bekend als absorbinezuur, heb je dan weer nodig voor een grotere weerstand. Het stimuleert de aanmaak van hemaglobines, een belangrijk bestanddeel in je bloed dat je organen van extra zuurstof voorziet. Bij een voldoende dosis vitamine C zul je minder geconfronteerd worden met allerlei winterkwaaltjes als verkoudheden, griep, bronchitis en allerlei infecties van je luchtwegen.

Wordt je er toch door getroffen, dan zullen de symptomen heel wat milder zijn.  Je dagelijkse behoefte aan vitamine C bedraagt 70 mg, meer kan je lichaam niet verwerken. Vitamine C is oplosbaar in water, Vitamine C nemen als voedingssuppelment is weggegooid geld en dus nuttellos. Een teveel aan vitamine C (dus méér dan 70 mg) wordt via je urinewegen afgescheiden. Alle citrusvruchten, mandarijntjes, paprika’s, aardappelen, spruitjes, bloemkolen, broccoli, rode en mango zijn je belangrijkste leveranciers van vitamine C.

 

Vitamine D voor extra kracht

 

Iedereen heeft nood aan vitamine D dat je extra kracht geeft. Het is vooral een belangrijke vitamine voor kinderen jonger dan vier, mensen tussen de veertig en vijftig  met een donkere huiskleur, en senioren vanaf vijftig (vrouwen) en zeventig (mannen). Deze vitamine wordt door je lichaam aangemaakt onder impuls van de zon. Bij gebrek aan zonlicht kun je jouw concentratie aan vitamine D op peil houden dankzij voedingssupplementen. Daarnaast zijn alle vette vissoorten, eieren en boter rijk aan vitamine D.

Vitamine E voor rode bloedcellen

Vitamine E heeft je lichaam nodig voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes en bij de versterking van je weerstand. Gecombineerd met vitamine C remt het ook je verouderingsproces af. Plantaardige olie, volkorengranen, allerlei noten en zaden zijn de belangrijkste leveranciers van deze vitamine.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , , , ,