Chinees koken goed voor je gezondheid en overgewicht

Door de sterk groeiende belangstelling voor exotische vakanties maken we steeds meer en meer kennis met de wereldkeuken. Enige uitzondering hierop is de Chinese keuken, die we veel vroeger leerden kennen en naar waarde schatten. Chinese (afhaal) restaurants vind je haast op iedere hoek van de straat, maar is dat dan wel dé Chinese keuken? De Chinese gastronomie mag ons dan al niet vreemd zijn, wat zijn dan de basisprincipes van Chinees koken? Is Chinees koken wel écht zo gezond dan te pas en te onpas wordt gezegd?

Respecteren de Chinese koks en  keukenpersoneel de meest elementaire regels van de hyghiëne, dan behoort de Chinese keuken en het Chinese koken ongetwijfeld tot de gezondste keukens ter wereld. De versheid van alle gebruikte producten en ingrediënten is daar verantwoordelijk voor. Alles wat eetbaar en gezond is, wordt in de meest uiteenlopende Chinese gerechten verwerkt. Niettemin behoort Chinese keuken tot de gezondsten ter wereld. Zoals dat overal wél het geval is, is dé Chinese keuken onbestaande. China is een immens land, en heeft dan ook met verschillende klimatologische omstandigheden af te rekenen. Deze hebben één voor één hun invloed op de vele regionale keukens die China rijk is. Toch hebben ze allen wel enkele gemeenschappelijke kenmerken.  Typisch aan de sterk uiteenlopende Chinese gastronomie zijn de vele tegengestelde smaken (zuur- zoet), de ying- yang filosofie beïnvloed sterk het Chinese koken .

Verse seizoensgroenten

De voorkeur van de Chinezen gaat op culinair vlak in de eerste plaats naar granen, rijst en gierst. Al deze natuurproducten worden bij het Chinese koken veelvuldig gebruikt. Ze worden in de meest uiteenlopende vormen geserveerd, van pasta tot allerlei deegwaren, en pap. Ze worden zelfs puur naar binnen gewerkt. Alle gerechten worden op smaak gebracht met het gebruik van zowel plantaardige als dierlijke vetten, maar steeds in minimale hoeveelheden. Kraakverse seizoensgroenten, kruiden en kip, vetarm en rijk aan vitamine, mineralen, vezels en oligo- elementen, zijn de belangrijkste kenmerken van het Chinese koken, dat hoofdzakelijk  gebruik maakt van koken, (roer) bakken, stomen en frituren.

Vetarm en toch frituren

 

Chinees koken maakt in de allereerste plaats gebruik van frituren en roerbakken, waarvan de Chinese koks uitgebreid bewijzen dat dit ook vetarm kan. Ze  gebruiken daarvoor uitsluitend pinda- en zonnebloemolie, olijfolie wordt niet gebruikt, want ongezond. Volgens Chinese koks frituur  je best bij temperaturen die schommelen tussen 170 en 190 graden.

Roerbakken voor een vlugge hap

 
Naast frituren is roerbakken bijzonder geliefd bij de Chinezen. Bij dit roerbakken wordt weinig of geen olie gebruikt. Om dat te kunnen realiseren, worden de verschillende ingrediënten zo fijn mogelijk gesneden. De hitte en de razendsnelle bereiding, zorgen er voor dat alle gezonde bestanddelen en ingrediënten intact blijven.

Chinezen houden van fleurig design

Bij het Chinees koken hebben Chinezen heel wat aandacht voor zowel de (decoratieve tafelinrichting) als voor het oordeelkundig serveren van hun gerechten. Ze verheffen hun gastronomie tot ware kunst. Ze serveren al hun gerechten op een kunstzinnige manier, met een perfecte mix van zowel v
ormen als kleuren.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , ,